Kokemuksia Syö, nauti, vapaudu – intuitiivisen syömisen valmennuksesta

kaupallinen yhteistyö Syö, nauti, vapaudu – valmennuksen kanssa

Olen ollut viimeiset 20 vuotta tarkka painostani ja pelännyt lihomista.

Olen kokeillut lukemattomia dieettejä ja hetkittäin tunnistanut päänisisällä pyörivistä, painoa sekä syömisiäni vahtaavista ajatuksista jopa viitteitä syömishäiriöstä.

Diettien ja näin trendikkäämmin ilmaistuna: elämäntapamuutosten jälkeen olen aina ollut muutaman kilon hoikempi, ehkä vaatenumeron pienempi tai ainakin vähän kiinteämpi.

Mutta entäpä sitten?

Olinko tasapainoisempi? Onnellisempi? Tuliko elämästäni parempi? Tai pysyikö muutos?

Ei.

kuvat: Marianne Saarinen

Koko laihuutta ihannoiva kulttuurimme huutaa, miten pömppövatsat tulisi saada kuriin ja mitä meidän kuuluisi syödä, että hoikistuisimme. Hoikistuisimme miksi? Että kelpaisimme? Kelpaisimme kenelle, itsellemmekö? Saavuttaaksemme statusta? Vai kenties moraalista ylemmyyttä? Se, että hoikkuus ja painonhallinta asetetaan usein jopa psyykkisen ja fyysisen terveyden edelle on hälyyttävää. Ja tarvitseeko edes mainita, kuinka sairasta ja sairauksia aiheuttavaa tämä on?

kuvat: Marianne Saarinen

Löysin noin vuosi sitten Instagramista sattumalta @laadukaselama tilin ja viehätyin sen uudenlaisesta näkökulmasta hyvinvointiin. Olen tutustunut tilin kautta itsenäisesti intuitiiviseen syömiseen ja pyrkinyt toteuttamaan sitä viimeisen vuoden ajan. Kun minulle tarjoutui mahdollisuus osallistua Syö, nauti, vapaudu – valmennukseen, halusin ehdottomasti lähteä mukaan syventämään ymmärrystäni intuitiivisen syömiseen sekä parantamaan ruoka- ja kehosuhdettani.

Nykyisin haluan katsoa suurta kuvaa eli miten elän loppuelämäni. Jatkanko non-stop laihdutellen, syömisiäni rajoittaen, kaloreita laskien, aikaa sekä energiaa (yleensä myös rahaa) painon hallintaan käyttäen. Kukaan ei synny tähän maailmaan lihomista peläten, se on opittu pelko. Tuo pelko on suurin este intuitiivisen syömisen oppimiseen. Syöminen on vaisto ja se vaatii kehon kuuntelua. Intuitiivisen syömisen kautta minun ja meidän kaikkien on mahdollista nauttia enemmän ruuasta ja tätä kautta jopa koko elämästä.

kuvat: Marianne Saarinen

Valmennuksen painoneutraali lähestymistapa perustuu terveyden vaalimiseen ilman laihdutusta tai ruokien rajoittamista. Laihduttamisesta luopuminen ei siis tarkoita, että eläisit epäterveellisesti, eikä intuitiivinen syöminen ole uusi dieetti.

Kahdeksan viikkoa kestäneessä verkkovalmennuksessa pureuduttiin moniulotteisesti luottamuksen rakentamiseen omaan kehoon. Valmennus lähti liikkeelle oman laihdutushistorian tarkastelusta sekä syiden tutkiskelusta, jotka ovat johtaneet laihdutteluun.

Valmennuksen alussa perehdyttiin myös oman tämän hetkisen elämän osa-alueiden tarkasteluun. Elämän pyörä- tehtävää tehdessäni huomasin unen olevan tällä hetkellä elämässäni se osa-alue, joka kaipasi eniten kohennusta. Valmennuksessa luotiin ensitöiksi suunnitelma tämän osa-alueen kuntoon saattamiseen. Aloin jättämään ruutuaikaa pienemmälle, vähensin kahvin juontia merkittävästi ja varasin unelle päivittäin riittävästi aikaa. Noin pari viikkoa muutosten kanssa eläneenä aloin huomaamaan eron omissa energiatasoissani ja vähenipä nopean hiilihydraatin himo nopeasti yhtäaikaa univajeeni kanssa.

kuvat: Marianne Saarinen

Tämän jälkeen valmennus eteni vaa’asta luopumiseen, tunnesyömiseen perehtymiseen sekä riittävän syömisen opetteluun. Olisitko arvannut, että etenkin me naiset syömme helposti aivan liian vähän, joka johtaa iltaisin hallitsemattomiin mielitekoihin. Valmennuksessa itselleni tärkeä osa-alue oli nälän tunnistamisen harjoittelu, sillä useiden laihduttelujen jälkeen olen ikäänkuin menettänyt nälän tunteen. Vatsani ei yksinkertaisesti pyydä ruokaa, vaan minun on tunnistettava nälkä täten muista kehoni viesteistä, että osaan tyydyttää fyysisen nälkäni ja antaa keholleni sen mitä se tarvitsee.

Valmennuksessa kiinnitettiin myös huomiota läsnäolevaan syömiseen sekä harjoiteltiin oman kehon kunnioittamista sekä kiitollisuutta omasta kehosta. Kuinka paljon kehomme tekevätkään puolestamme päivittäin, ilman kontrolliamme ja pyytämättä.

Valitettavasti kukaan meistä ei ole immuuni laihdutuskulttuurin viesteille. Ymmärtämällä tämän meitä ympäröivän (ja itse ylläpitämämme) uskomusjärjestelmän laihuuden ympärillä, käsittelemällä lihomisen pelkoa ja luottamalla kehoomme, voimme kohdella itseämme hellyydellää, saada rennon ruokasuhteen sekä laihduttamisesta luopumisen sijalle energiaa, tilaa uusille kiinnostuksen kohteille ja mielenrauhaa. Näin minulle on tämän kahdeksan viikon valmennuksen myötä käynyt ja olen siitä erittäin kiitollinen. Nyt kun mietin entistä, syömisiäni jatkuvasti kontroilloivaa & miettivää minää, kuinka surulliselta ajatus tuntuukaan.

Ja vaikka postauksen kuvissa syön smoothieta ja hedelmiä, yhtä hyvin voisin syödä pizzaa, eikä se valinta olisi yhtään sen huonompi. Eikö olekin radikaali ajatus? Intuitiivisessa syömisessä on kyse juuri siitä, että se neutralisoi kaikki ruuat ja asettaa ne henkisesti samalle viivalle, jolloin vapaudut tekemään valintoja omasta itsestäsi ja syöt sitä mitä oikeasti haluat.

Jos sinä tunnistat tarinastani itsesi, olet vahdannut painoasi vuosia ja haluaisit kääntää elämäsi painopisteen pois laihuttamisesta,  en voi kuin suositella Intuitiivisen syömisen valmennusta.

Taitaa kuitenkin olla, että seuraava Syö, nauti, vapaudu- valmennus starttaa vasta vuoden päästä, mutta sitä ennen voit tutustua ilmaiseksi intuitiiviseen syömiseen:

Syö,nauti,vapaudu- Facebook ryhmän kautta

Laadukaselämä Instagram tilillä

Laadukaselämä blogin kautta

tai lukemalla lisää valmennuksen toisen valmentajan Heidi Sahlstedin blogista. Itse tykkäsin etenkin “Lihomisen pelko- oletko laihdutuskuurilla tietämättäsi- postauksesta“.

Ja kun seuraava Syö, nauti ja vapaudu – valmennus starttaa saat koodilla: Vilma10 -10% seuraavasta valmennuksesta!

 

Kaikkea hyvää ja rentoa ruokasuhdetta sinulle toivoen,

 

Vilma

ps. Postauksen kauniit kuvat on ottanut  Marianne Saarinen / ig @mariannesaarin

 

 


 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *